Przejdź do treści
movea

Fakty i mity o zaparciach

Zaburzenia pracy jelit skutkujące zmniejszeniem liczby wypróżnień mogą dotknąć każdego. Czy jednak nasza wiedza na ten temat jest zgodna z rzeczywistością i wystarczy by w razie konieczności pomogła odkryć przyczynę obstrukcji i skutecznie ją zlikwidować? Aby tak było, warto poznać niektóre fakty i mity o problemach z wypróżnianiem. Pozwoli to z pewnością posegregować posiadane informacje i ułatwi zrozumieć problem zdrowotny wielu z nas.

 

FAKTY

1. Ważne w zapobieganiu zaparć jest utrzymanie prawidłowej mikroflory jelitowej.

Badania naukowe wykazały, że utrzymanie naszej flory jelitowej w „dobrym stanie” ma wpływ na regulację funkcji jelit, również pod kątem wypróżnień. Dbać o mikrobiotę naszych jelit można stosując prawidłową dietę jak również, zażywając odpowiednie preparaty zawierające probiotyki i prebiotyki, które pomogą w utrzymaniu prawidłowej homeostazy w układzie trawiennym.

 

2. Aktywność fizyczna korzystnie wpływa na jakość pracy jelit i zmniejsza występowanie problemu zaparć

Regularny ruch pozytywnie wpływa na perystaltykę, pobudza ruchy robaczkowe, dzięki temu przyspiesza przesuwanie się mas kałowych i w konsekwencji ułatwia wypróżnianie.

 

3. Błędy żywieniowe skutkują częstym wstępowaniem zaburzeń wypróżniania.

Prawdą jest, że nadmiar produktów bogatych w cukier, białego pieczywa, zbyt mało produktów wysokobłonnikowych: surowych warzyw, owoców i pełnoziarnistych produktów zbożowych, niekorzystnie wpływa na pracę naszego przewodu pokarmowego. Błonnik pomaga wyregulować kłopoty z wypróżnieniem gdyż przy odpowiednio dużej podaży płynów m.in. zwiększa objętość mas kałowych co ułatwia ich przesuwanie się przez jelito grube.

 

4. Zaparcia mogą mieć podłoże psychologiczne.

Jeśli zaparcie trwa zbyt długo, nie ustępują po wprowadzeniu odpowiednich zaleceń żywieniowych i zmodyfikowaniu trybu życia trzeba zastanowić się czy nasze kłopoty nie są związane z współistniejącym stresem, lękiem różnego pochodzenia lub nawet stanem depresyjnym.

 

 

MITY

1. Prawidłowe jest codzienne oddawanie stolca.

Należy sobie uświadomić, że nie ma jednego prawdziwego schematu wypróżnień. Układ pokarmowy każdego z nas funkcjonuje w jedyny dla siebie właściwy sposób, stąd ilość wypróżnień w danym okresie czasu jest cechą bardzo osobniczą. Ogólnie jednak można przyjąć, że ilość wypróżnień w ciągu tygodnia nie powinna być mniejsza niż trzy.

 

2. Przy wspomaganiu ilości wypróżnień można wykorzystywać tylko chemiczne środki farmakologiczne.

Należy wiedzieć, że sposobów na zwiększenie ilości wypróżnień jest wiele. Warto pamiętać o prawidłowym skomponowaniu swojej diety i piciu dużej ilości wody. Pamiętajmy również o ziołach w tym surowcach roślinnych bogatych w związki śluzowe (np. nasiona lnu, łupina babki jajowatej) jak i antrazwiązki (np.: liść sensu, kora szakłaka amerykańskiego), które będą wsparciem przy dłużej trwających zaburzeniach. Pomocne mogą okazać się surowce roślinne łagodzące wzdęcia i poprawiające trawienie (np. koszyczek rumianku, owoc kopru włoskiego, liść mięty pieprzowej).

 

3. Mniejsza ilość wypróżnień u osób starszych to „normalny” objaw starości

Osoby starsze faktycznie częściej cierpią na problemy z wypróżnianiem, ale należy to przypisać spowolnieniu ich trybu życia, często nieodpowiednim odżywianiem i zbyt małej ilości wypijanych płynów. Wiek nie jest czynnikiem predysponującym do występowania zaburzeń trawienia. To zmiana rytmu życia wydaje się być najprawdopodobniejszą przyczyną zaparć.

 

4. Utrudniona defekacja i zmniejszona ilość wypróżnień są rzadkim schorzeniem.

Oczywiście nie jest to prawda. Zaburzenia pracy przewodu pokarmowego skutkujące kłopotami z wypróżnianiem mogą występować w każdej grupie wiekowej, już od pierwszych miesięcy życia. Aby przybliżyć skalę problemu warto wspomnieć dane epidemiologiczne, które mówią, że w zależności od przyjętej definicji z powodu zaparć cierpi około 5-20% populacji, natomiast u osób po 65 roku życia zaparcia mogą występować nawet u 30% mężczyzn i 34% kobiet.

 

Piśmiennictwo

  1. Eirini Dimidi, Stephanos Christodoulides, Konstantinos C Fragkos, S Mark Scott, and Kevin Whelan. The effect of probiotics on functional constipation in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr. 2014; 100(4): 1075-1084.
  2. P. Rutter, red. J. Pluta. Opieka farmaceutyczna objawy, rozpoznanie i leczenie. Elsevier Urban & Partner; 2014.
  3. Hermann J, Kościński T, Drews M. Praktyczne zasady postępowania w zaparciach u dorosłych. Ginekol Pol. 2012; 83: 849-853.
  4. Lamer-Zarawska E, Kowal-Gierczak B, Niedworok J. Fitoterapia i leki roślinne. Warszawa: PZWL; 2007.
  5. Reich M, Iwanczak B. Constipation in children - Causes, diagnostics and treatment. Adv Clin Exp Med 2007; 16(3): 443-456.

Dodaj komentarz