Przejdź do treści
Orzechowy zawrót głowy czyli smaczni sojusznicy w walce z zaparciami

Orzechowy zawrót głowy czyli smaczni sojusznicy w walce z zaparciami

Które orzechy wybrać przy walce z zaparciami?

W naszym kraju od dawna znane są orzechy włoskie. ¼ filiżanki zawiera ok 1,7 g błonnika co w porównaniu do obfitujących w ten składnik pokarmowy warzyw, wydaje się niewielką ilością. Gdy jednak umiejętnie wykorzystamy ich potencjał podczas przygotowywania posiłku to skomponujemy pełnowartościowe danie (np. jako dodatek do sałatek owocowych czy warzywnych). Orzechy włoskie posiadają również inną cenną właściwość - zawierają sporo magnezu (160 mg/100 g) oraz potasu (441 mg/100 g), które ułatwiają walkę z uporczywymi zaparciami. Obecne w orzechach włoskich witaminy i nienasycone kwasy tłuszczowe (>50 g/100g) przy małej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych (6 g/100 g) determinują ich prozdrowotne właściwości, również w leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego. Sporo błonnika (1,2 g na 20 orzeszków) zawierają także orzechy ziemne. Zbadano, że orzeszki te zawierają dużo związków polifenolowych, czyli substancji o wysokim potencjale antyoksydacyjnym (jest ich najwięcej w orzeszkach bez obróbki termicznej). Najobfitsze w błonnik spośród orzechowych przekąsek są pistacje (ok. 10 g/100 g) i migdały (ok. 11 g/100 g). Pistacje (orzechy pistacjowe) mają w porównaniu z innymi orzechami wyjątkowo cenne właściwości. Zawierają zeaksantynę i luteinę, karotenoidy mające zastosowanie w chorobach oczu zwłaszcza przy ryzyku zwyrodnienia plamki żółtej. Pistacje są również najcenniejszym „orzechowym” źródłem potasu gdyż zawierają go nawet 1025 mg/100 g. Oprócz tego pierwiastka zawierają również sporo fosforu i magnezu. Migdały są wspaniałą przekąską dostarczającą witamin z grupy B, witaminy A oraz E a także kwasu foliowego. Nie brakuje w nich także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) i pierwiastków mineralnych (zwłaszcza potasu i magnezu), co umożliwia ich stosowanie nie tylko w przypadku zaparć lecz także wspomagająco w chorobach cywilizacyjnych takich jak miażdżyca czy cukrzyca. Pomimo cennych właściwości prozdrowotnych orzechy z uwagi na sporą zawartość tłuszczu nie powinny jednak być spożywane w nadmiarze. Mogą wówczas powodować przyrost wagi, a to pomimo wielu walorów mogłoby generować inne problemy zdrowotne.

Piśmiennictwo

  1. Platta A. Rola diety bogatoresztkowej w profilaktyce i leczeniu zaparć, otyłości, cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. Akademia Morska w Gdyni Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni. 2014; 86: 154-166.
  2. Akpoghelie JO, Esemedafe JU, Okoh R, Ugochukwu GC. The nutritional assessment of the seed of walnut (Plukenetia conophora) seed purchased in an open market in warri, delta state. Nigeria. J. Chem. Soc. Nigeria 2016; 41(1):125-129.
  3. Guy Eshun, Emmanuel Adu Amankwah, John Barimah. Nutrients content and lipid characterization of seed pastes of four selected peanut (Arachis hypogaea) varieties from Ghana. African Journal of Food Science 2013; 7(10): 375-381.
  4. Zdrojewicz Z, Starostecka E, Królikowska N, Kuźnicki P. Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka. Medycyna Rodzinna 2015; 3: 124-130.
  5. Sikora E, Liszka P. Składniki odżywcze i nieodżywcze w surowych i przetworzonych orzeszkach ziemnych (Arachis hipogea). Bromat. Chem. Toksykol. 2011; 44(4): 1047–1053.

Dodaj komentarz