Przejdź do treści
Świąteczne jedzenie: jak zachować lekkość?

Świąteczne jedzenie: jak zachować lekkość?

Święta Bożego Narodzenia kuszą atmosferą, zapachami i stołem uginającym się od przysmaków, które aż proszą się o dokładkę. Nawet ci, którzy w trakcie całego roku dbają o sylwetkę i trzymają lekkostrawną dietę, rzadko kiedy są w stanie nie ulec świątecznym smakowitościom. Jak więc zachować bożonarodzeniowe tradycje, a równocześnie nie doświadczać przykrych objawów przejedzenia?

Co na świątecznym stole zgodnie z tradycją?

Według tradycji, w wielu polskich domach w czasie Wigilii na stole pojawia się 12 potraw. Obowiązkowo zupa: czerwony barszcz z uszkami lub zupa grzybowa, w niektórych rejonach także zupa rybna. Mówiąc o rybach nie można zapomnieć o niemal wszechobecnym karpiu oraz śledziu pod różnymi postaciami. Nie może także zabraknąć kapusty z grochem lub grzybami, kutii oraz klusek z makiem, kompotu z suszu, pierogów z kapustą i grzybami oraz dań na słodko z dodatkiem bakalii. Niemal każdy z tych składników ma swą historyczną symbolikę: ryba to znak pierwszych chrześcijan, kapusta miała oznaczać dobrobyt w rodzinie, mak obfitość w kolejnym roku, a bakalie były przejawem wysokiego statusu społecznego. Niezależnie od tradycji różnych ze względu na rejony, składniki te łączy jedno: są ciężkostrawne, a spożywane w większej ilości mogą powodować nieprzyjemne dolegliwości pokarmowe, które zepsują najlepszą świąteczną atmosferę.

Lekkostrawnie przed świętami

By przy świątecznym stole móc pozwolić sobie na więcej, warto przygotować układ pokarmowy kilka dni wcześniej. Pomoże w tym zastosowanie lekkostrawnej diety obfitej w probiotyki, dzięki którym poprawi się praca jelit, nieocenione będzie również włączenie ziół oczyszczających organizm z toksyn. Naturalne probiotyki znajdą się w kiszonkach, natomiast wśród ziół polecanych jako przedświąteczny detoks wymienić należy skrzyp polny oraz pokrzywę. Organizm wspierany zawczasu błonnikiem będzie bardziej odporny na nagłe uczucie głodu i niepohamowany apetyt, dzięki czemu łatwiej utrzymać wagę nawet przy świątecznych grzeszkach. Jeśli największym przekleństwem jest chęć podjadania słodyczy, nieocenione mogą stać się chrom oraz morwa biała, które dodatkowo ograniczają wchłanianie glukozy i normalizują jej stężenie we krwi.

Co w przypadku przejedzenia?

Łatwo teoretyzować – czasem jednak trudno się powstrzymać i przykre uczucie przejedzenia może dopaść nawet najbardziej asertywnego smakosza. W trawieniu nieoceniona okaże się mięta pod postacią kropli lub ziołowej herbatki. Przemianę materii poprawi także wykorzystanie rozmarynu, jałowca lub kopru. Objawy niestrawności pomoże złagodzić napar z lawendy lekarskiej, a przy wzdęciach przydatna okaże się herbatka rumiankowa. Ból żołądka może złagodzić napar z rozmarynu. Zbawienna w przypadku przejedzenia będzie również aktywność fizyczna: warto więc wstać od stołu i wyruszyć choćby na półgodzinny spacer.

Piśmiennictwo

  1. Maciąg A., Smak Świąt, Wydawnictwo Otwarte, 2015.

  2. Bator J., Święta bez chemii. Zdrowe przepisy na tradycyjne potrawy na Boże Narodzenie, Znak, 2015.

Dodaj komentarz