Przejdź do treści
movea fast food slow food

Fast food i slow food, czyli jak jeść, żeby wypróżnić się skutecznie?

Jesteś tym co jesz, a organizm dostosowuje się do twojego trybu życia. Jeżeli więc zadajesz sobie pytania co stosować na zaparcia, to w pierwszej kolejności postaw na odpowiednią dietę – to pierwszy i najważniejszy krok w walce z zaparciami.

 

Skąd biorą się zaparcia?

 

Jedną z częstych przyczyn zaparć jest pośpiech przy spożywaniu posiłków. Kilka kęsów w biegu do pracy to zmora współczesnego stylu życia. Tymczasem powinniśmy poświęcić minimum 15 min. na zjedzenie przekąski i nawet 45 min. w przypadku śniadania lub obiadu. Jeżeli nie poświęcimy należytej ilości czasu na odpowiednie przeżuwanie pokarmu, połykając duże kawałki jedzenia, nasz organizm musi mocno się napracować, aby wydzielić dużą ilość soków trawiennych. Proces trawienny jest przez to spowolniony, co z kolei może prowadzić do zaparć.

 

Na zaparcia wpływają również zbyt obfite posiłki, które organizm trawi wiele godzin (przykładowo pieczone mięso trawimy od 6 do nawet 9 godzin). Nie służy nam spożywanie przetworzonej, sztucznej żywności oraz duża ilość tłuszczów zwierzęcych. Stąd w szczególności na zaparcia narażone są osoby spożywające dania takie jak frytki, burgery czy pizza. Co robić na zaparcia? Czy możemy samodzielnie im zaradzić?

 

Co na zaparcia? Jak jeść, aby zapobiegać zaparciom?

 

Pytanie: „Jaki lek na zaparcia?” zadaje sobie wielu Polaków. Najlepiej zacząć od odpowiedniego odżywiania się! Nasza dieta powinna być bogata w produkty zawierające błonnik (14 gramów błonnika na każde 1000 kalorii). Warto codzienne spożywać pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe, strączki, kaszę gryczaną, ale przede wszystkim: świeże warzywa i owoce. Co ciekawe błonnik znajdziemy również w popcornie oraz orzechach.

 

Jeżeli uda nam się wprowadzić zdrowe produkty do codziennych posiłków, powinniśmy również zdecydowanie zwolnić podczas jedzenia. Spróbuj metody jaką jest mindful eating czyli uważne jedzenie. Każdy kęs należy przeżuwać 20-30 razy. Uwzględnij czas na posiłki w swoim planie dnia, usiądź wygodnie przy stole i pozwól sobie doznawać przyjemność, jaką niesie ze sobą jedzenie. Poznaj jego smak, zapach, wygląd, kolory, kształty, konsystencję. W połączeniu ze spożywaniem lekkostrawnych dań, przyniesie zadowalające efekty. W ciągu dnia należy również wypić około 2 litrów wody (zawierają ją również owoce). Czy już wiesz, co przyniesie wsparcie w zaparciach?

 

Przypisy

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation/home/ovc-20252671

  2. http://www.livestrong.com/article/495072-diet-for-slow-transit-constipation/

  3. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation/diagnosis-treatment/treatment/txc-20252759

  4. http://www.medicinenet.com/top_foods_for_constipation_relief/article.htm

  5. http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-pokarmowy/domowe-sposoby-na-zaparcia-szybko-zlikwiduj-problem_39913.html

  6. http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-pokarmowy/Zaparcia-przyczyny-konsekwencje-zapobieganie-zatwardzeniu_34467.html

  7. https://portal.abczdrowie.pl/co-pomaga-na-zaparcia

  8. http://gastryczne.pl/zaparcia/zaparcia-czym-sa-jak-powstaja/

  9. https://www.doz.pl/czytelnia/a2106-Skad_sie_biora_zaparcia_Warto_wiedziec

  10.  

Dodaj komentarz