Przejdź do treści
Probiotyki i  prebiotyki - skuteczny sposób na zaparcia?

Probiotyki i prebiotyki - skuteczny sposób na zaparcia?

Zaparcia to problem dotyczący wielu osób. Przyczyny zaparć są różne, a ten problem pojawia się niezależnie od wieku. Najczęściej ich występowanie wiąże się ze złą dietą jednak przyczyną utrudnionej defekacji może być także przyjmowanie niektórych leków oraz występowanie różnych chorób. Powstawaniom zaparć mogą sprzyjać również zaburzenia równowagi mikroflory przewodu pokarmowego.

Należy podkreślić, że leczenie zaparć powinno być wielokierunkowe. Konieczna jest odpowiednio zbilansowana dieta zawierająca dużo płynów, bogatych w błonnik owoców i warzyw. Inną drogą jest uzupełnienie codziennej diety w produkty zawierające probiotyki i prebiotyki, których skuteczność w warunkowaniu prawidłowej czynności przewodu pokarmowego potwierdzono badaniami. Co możemy zatem nazwać probiotykiem? Są to żywe mikroorganizmy poprawiające równowagę mikroflory jelitowej, do których możemy zaliczyć zarówno żywe kultury bakterii fermentacji mlekowej (np.Lactobacillus sp. i Bifidobacteria sp. obecne w wielu produktach mlecznych), jak i niepatogenne drożdże z rodziny Saccharomyces (np. boulardii).

Dobrze, gdy preparat zawierający dobroczynne szczepy w swoim składzie zawierał również prebiotyki, czyli niezdolne do życia składniki pokarmowe, które wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza przez wpływ na rozwój mikroorganizmów jelitowych. W prostszym ujęciu prebiotyki to błonnik fermentowany przez ściśle określone mikroorganizmy co może doprowadzić do efektów korzystnych dla zdrowia takich jak zwiększenia masy kałowej, czy umiarkowanej redukcji pH jelita grubego. Najwięcej uwagi poświęca się prebiotykom należącym do sacharydów z grupy inuliny i fruktozooligosacharydom, których źródłem może być: pszenica, cebula, czosnek, banany, cykoria, por czy szparagi. Preparaty zawierające oba typy substancji wspomagających florę jelit to synbiotyki.

Czy probiotyk na zaparcia to dobre rozwiązanie? Jeśli chcemy przywrócić prawidłową pracę przewodu pokarmowego i jego odpowiednią motorykę to jak najbardziej. Warto wiedzieć również, że badania kliniczne pokazują, iż probiotyki (w tym Saccharomyces boulardii) są nieocenionym wsparciem w leczeniu biegunek czy zespołu jelita drażliwego. Korzystne działanie probiotyków polega również na wzmocnieniu ochronnej bariery organizmu, gdyż odpowiedzialne są za syntezę związków o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwwirusowym.

 

Przypisy

  1. Katarzyna Jończyk-Potoczna, Marian Krawczyński. Zaparcia u dzieci w codziennej praktyce lekarzapodstawowej opieki medycznej. Przewodnik lekarza 2001; 12: 25-30.

  2. Eirini Dimidi, Stephanos Christodoulides, Konstantinos C Fragkos, S Mark Scott, and Kevin Whelan. The effect of probiotics on functional constipation in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. 2014. Am J Clin Nutr.

  3. Margret I Moré and Alexander Swidsinski. Saccharomyces boulardii CNCM I-745 supports regeneration of the intestinal microbiota after diarrheic dysbiosis – a review. Clin Exp Gastroenterol. 2015; 8: 237–255.

  4. https://www.bodypak.pl/pl/wsb/99_probiotyki-prebiotyki-synbiotyki-czy-warto-cz.html

  5. Halina Grajeta. Żywność funkcjonalna w profilaktyce chorób układu krążenia. Adv Clin Exp Med 2004; 13: 503–510.

  6. Katarzyna Śliżewska, Adriana Nowak, Renata Barczyńska, Zdzisława Libudzisz. Prebiotyki – definicja, właściwości i zastosowanie w przemyśle. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2013; 86: 5 – 20.

Dodaj komentarz