Przejdź do treści
czekolada movea dieta zaparcie

Słodka chwila zapomnienia z czekoladą!

Odchudza, poprawia pracę serca, redukuje ryzyko udaru, chroni skórę przed słońcem, pobudza, poprawia nastrój i koncentrację, obniża ciśnienie… Naukowcy raz po raz dostarczają nam kolejne dowody na to, aby polubić się z czekoladą. Badania ostatnich lat wskazują na pozytywny wpływ tego smakołyku na nasze zdrowie!

 

Czekoladę sporządza się z miazgi kakaowej i masła kakaowego z dodatkiem cukru lub mleka. Statystyczny Polak zjada ok. 5 kg czekolady rocznie! Nic w tym dziwnego, czekolada bowiem jest nieprzyzwoicie uzależniająca. „Winne” temu zjawisku są zawarte w niej alkaloidy psychoaktywne, które nie pozwalają się oprzeć jej niepowtarzalnym walorom smakowym.

 

Mogłoby się wydawać, że ze względu na mnogość dowodów przemawiających na korzyść produktu wytwarzanego z ziaren kakaowca, powinien być on obecny w naszym w codziennym jadłospisie… Owszem, dodatek niewielkiej ilości czekolady (w diecie osób zdrowych jest jak najbardziej wskazany. Istnieją jednak schorzenia, przy których należy być ostrożnym z nadmiernym spożywaniem czekolady i kakao. Należą do nich chociażby uporczywe zaparcia...

 

Osoby, które borykają się tym problemem, powinny unikać czekolady (zarówno białej, mlecznej, deserowej, a w szczególności gorzkiej) i kakao, ze względu na ich udowodnione działanie zapierające. Sprawcą spowolnienia opróżniania jelit są zawarte w czekoladzie tanina, węglowodany proste i tłuszcze nasycone, które wpływają niekorzystnie na czynność flory bakteryjnej. Warto także wiedzieć, że reakcja na spożyty produkt jest kwestią indywidualną i trudno jest określić konkretną ilość czekolady, która zadziała w ten sposób. Wyeliminowanie czekolady z diety nie zawsze przekłada się na redukcję zaparć. Do tematu wpływu diety na wystąpienie zaparcia należy podejść całościowo i dokonać zmiany codziennych nawyków żywieniowych (m. in. zwiększyć spożycie błonnika i płynów) – to najlepiej zadziała na zaparcia.

 

Przypisy

  1. Polacy jedzą coraz więcej czekolady, Wiadomości Handlowe, IV 2016.

  2. Habitual chocolate consumption and risk of cardiovascular disease among healthy men and women, Heart 2015; Published Online, 24 VII 2015.

  3. Znaczenie czekolady w prewencji chorób sercowo-naczyniowych, Magdalena Węglarz, Aldona Kubica, Władysław Sinkiewicz, II Katedra Kardiologii Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. Jana Biziela w Bydgoszczy 2 Katedra i Zakład Promocji Zdrowia w Bydgoszczy, Folia Cardiologica Excerpta 2011, tom 6, nr 2, 127–134.

  4. Cocoa and chocolate are not just treats - they are good for your cognition, Science daily, VI 2017.

  5. Dyssynergic defecation and biofeedback therapy. Rao S. Gastroenterol Clin North, 2008, 37, 569-586.

Dodaj komentarz