Przejdź do treści
movea superfood

Superfood – czy mogą pomóc w walce z zaparciami?

Termin „superfood” czyli po polsku „superżywność” to marketingowe określenie naturalnej, nieprzetworzonej żywności, której spożywanie może wywierać korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jest zatem odzwierciedleniem starej zasady, że najlepszym lekarstwem na różnego typu schorzenia jest dieta. Nie istnieje jedna lista superfoods. Wśród tych prozdrowotnych produktów znaleźć można niewystępujące rodzimie w Polsce: jagody acai, goji, owoc litchi, komosę ryżową, aloes czy imbir. Nie wszyscy jednak wiedzą, że terminem superżywność można również określać znane nam: miód, nasiona lnu, czosnek czy owoce rokitnika. Czy superfood może wspomagać pracę układu pokarmowego? Czy może polepszyć trawienie, zmniejszyć wzdęcia czy przeciwdziałać zaparciom? Nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości.

 

Co jeść na zaparcia?

 

Miód to pierwszy warty uwagi „superprodukt”. Zaliczany jest do najbardziej wartościowych produktów pszczelich, a jego właściwości lecznicze znane są od czasów starożytnych. Od dawna bada się jego prozdrowotne działanie, które zauważalne jest w obrębie całego naszego organizmu. Okazuje się, że w układzie pokarmowym miód może działać przeciwzapalnie. W badaniach naukowych wykazano również, że miód wpływa korzystnie na wzrost bakterii probiotycznych, które kolonizują przewód pokarmowy. Ponadto przyjmowany wewnętrznie może polepszyć perystaltykę jelit i regulować proces wypróżnienia, a u niektórych osób może wywoływać działanie przeczyszczające. Dla regulacji rytmu wypróżnień duże znaczenie będzie miało również siemię lniane. Te złociste lub brązowe nasionka zawierają nie tylko dobrocenne dla naszego zdrowia kwasy nienasycone z grupy omega-3 lecz również, pod łupinką nasienną, duże ilości śluzu. Śluz, który w wodzie tworzy lepkie roztwory, osłania przewód pokarmowy działając przeciwzapalnie i przez właściwości pęczniejące zwiększa objętość mas kałowych, co ułatwia pasaż jelitowy i poprawia pracę jelit. Przy spożyciu tego typu produktów warto pić duże ilości wody.

 

Kolejnym cennym produktem jest kłącze imbiru chętnie wykorzystywany jako przyprawa. Ten wywodzący się z medycyny tradycyjnej Indii, Chin i Arabii dzięki zawartościom składników olejku eterycznego jest stosowany głównie jako środek przeciwwymiotny w mdłościach występujących w przebiegu choroby lokomocyjnej. Ponadto warto wiedzieć, że imbir wpływa korzystnie na pracę całego układu pokarmowego zwiększając wydzielanie soków trawiennych. Istnieją badania sugerujące także jego właściwości przeciwwzdęciowe. Mówiąc o superfood trzeba zwrócić uwagę na wyjątkowe w swym działaniu, rosnące w amazońskich lasach owoce acai. Jagoda acai, zadziwiająco bogata w związki o charakterze polifenoli (wielokrotnie bogatsza niż czerwone winogrona) i o nieprawdopodobnie wysokiej aktywności antyoksydacyjnej, zawiera również duże ilości błonnika pokarmowego. Ma to wpływ na pracę przewodu pokarmowego, jak również wraz z wysokim potencjałem antyoksydacyjnym, ma znaczenie w prewencji tzw. chorób cywilizacyjnych. Okazuje się więc, że dietą można zdziałać wiele dobrego dla naszego organizmu, a znalezienie produktów o działaniu prozdrowotnym nie jest takie trudne. Nie zawsze musimy zaopatrywać się w egzotyczne produkty, choć oczywiście te mają swoje ciekawe i bardzo cenne walory wspomagające nasze zdrowie. Warto zwracać uwagę na to co włączamy do naszego jadłospisu i komponować go w taki sposób by był wsparciem dla naszego zdrowia.

 

Piśmiennictwo

  1. Banach K, Rutkowska B, Glibowski P. Polska „superżywność” w prewencji chorób nowotworowych. Bromat. Chem. Toksykol. 2017; 2:106–114.

  2. Cieślik E, Topolska K. Skład chemiczny i właściwości funkcjonalne jagody acai (Euterpe oleracea Mart.). Postępy Fitoterapii. 2012; 3:188-191

  3. Zaręba D, Ziarno M. Alternatywne probiotyczne napoje warzywne i owocowe. Bromat. Chem. Toksykol. 2011; 44: 160–168.

  4. Nartowska J. Imbir lekarski. Panacea. 2008; 24:6-8.

  5. Kędzia B, Hołderna-Kędzia E. Lecznicze działanie miodu pszczelego w chorobach wewnętrznych. MedPharm Polska, Wrocław. 2010.

  6. European Medicines Agency. Assessment report on Zingiber officinale Roscoe, rhizoma. http://www.ema.europa.eu. (21.11.2017).

Dodaj komentarz