Przejdź do treści

Jak gotować by uniknąć zaparć?

Zaparcia to dolegliwość, która pojawia się niezależnie od wieku. Ze względu na fakt, że najczęściej ich występowanie związane jest z nieodpowiednią dietą, aby radzić sobie z takimi kłopotami musimy zmodyfikować nasz codzienny jadłospis. Zaopatrzenie się w produkty zdrowe (warzywa, owoce, pełnoziarnistą mąkę, pieczywo, makarony, kasze, suszone owoce oraz aromatyczne zioła i przyprawy), mające pozytywny wpływ na pracę naszego układu trawiennego, nie jest trudne.

Śluzy roślinne – łagodny sposób na zaparcia

Śluzy roślinne to mieszanina różnych związków o charakterze polisacharydów, które wchodzą w skład błonnika czyli tzw. włóknika pokarmowego. Błonnik, w tym śluzy, nie są trawione w układzie pokarmowym człowieka, nie dostarczają organizmowi wartości odżywczych, regulują jednak procesy trawienne, co zmniejsza problemy z wypróżnianiem.

 

Suszone owoce i ich pozytywny wpływ na pracę naszych jelit.

Składniki odżywcze w suszonych owocach

Spoglądając na zawartość składników odżywczych, zauważamy, że suszone owoce w porównaniu z ich formą świeżą, charakteryzują się wyjątkowo wysoką zawartością błonnika (który usprawnia perystaltykę jelit i jest pomocny zwłaszcza w zaparciach) i składników mineralnych (w 100 g: figi suszone 12,9 g, morele suszone 10,3 g, śliwki suszone 9,4 g, porzeczki 7,9 g, maliny 6,7 g). Stanowią również bogate źródło naturalnych antyoksydantów. Spożywanie suszonych owoców niesie więc ze sobą wiele korzyści.

Miód - czy może wspomagać walkę z zaparciami?

Miód to wytwarzany przez pszczoły, z nektaru roślin, wydzielin żywych części roślin lub wydzielin owadów, produkt spożywczy o cennych właściwościach zdrowotnych. Znany i wykorzystywany od tysięcy lat ma nie tylko znaczenie dietetyczne lecz również znalazł zastosowanie w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. Miód, dzięki bogactwu znajdujących się w nim związków chemicznych (do tej pory oznaczono ich ok. 180), może oddziaływać na nasz organizm wielokierunkowo.

Pełnoziarniste produkty, jaki mają wpływ na nasze zdrowie?

Obecnie wiele mówi się o konieczności takiej modyfikacji naszej diety, aby znalazły się w niej produkty pełnoziarniste. Produkty te powstają z nieoczyszczonych ziaren zbóż (np. pszenicy ale również kukurydzy, owsa czy ryżu), co różni je od produktów oczyszczonych tzw. rafinowanych. Produkty pełnoziarniste zawierają więc substancje odżywcze znajdujące się nie tylko w bielmie, czyli zapasowej części ziarniaka używanej do produkcji tradycyjnie stosowanej mąki jasnej, lecz również w pozostałych jego częściach, czyli zarodku i okrywie nasiennej.

Superfood – czy mogą pomóc w walce z zaparciami?

Termin „superfood” czyli po polsku „superżywność” to marketingowe określenie naturalnej, nieprzetworzonej żywności, której spożywanie może wywierać korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jest zatem odzwierciedleniem starej zasady, że najlepszym lekarstwem na różnego typu schorzenia jest dieta. Nie istnieje jedna lista superfoods. Wśród tych prozdrowotnych produktów znaleźć można niewystępujące rodzimie w Polsce: jagody acai, goji, owoc litchi, komosę ryżową, aloes czy imbir.

Subskrybuj Żywienie