Przejdź do treści

Pełnoziarniste produkty, jaki mają wpływ na nasze zdrowie?

Obecnie wiele mówi się o konieczności takiej modyfikacji naszej diety, aby znalazły się w niej produkty pełnoziarniste. Produkty te powstają z nieoczyszczonych ziaren zbóż (np. pszenicy ale również kukurydzy, owsa czy ryżu), co różni je od produktów oczyszczonych tzw. rafinowanych. Produkty pełnoziarniste zawierają więc substancje odżywcze znajdujące się nie tylko w bielmie, czyli zapasowej części ziarniaka używanej do produkcji tradycyjnie stosowanej mąki jasnej, lecz również w pozostałych jego częściach, czyli zarodku i okrywie nasiennej.

Zaparcia związane z wyjazdem – dlaczego tak się dzieje oraz kogo dotyczy

Każdy z nas jest nieco inny, różnie wyglądamy i się zachowujemy, różna może być również fizjologia naszego organizmu. Utrzymanie stałego rytmu dnia (rozkład posiłków, godziny aktywności i spoczynku) powoduje, że nasz organizm funkcjonuje bez większych trudności. Zmiana tego stanu rzeczy może skutkować zaburzeniami panującej w naszym ciele homeostazy (równowagi), od której zależy harmonijne współgranie wszystkich procesów życiowych w tym regularnych wypróżnień. Wyjazd, wakacyjna wyprawa czy podróż służbowa, zmienia nasz schemat dnia.

Fakty i mity o zaparciach

Zaburzenia pracy jelit skutkujące zmniejszeniem liczby wypróżnień mogą dotknąć każdego. Czy jednak nasza wiedza na ten temat jest zgodna z rzeczywistością i wystarczy by w razie konieczności pomogła odkryć przyczynę obstrukcji i skutecznie ją zlikwidować? Aby tak było, warto poznać niektóre fakty i mity o problemach z wypróżnianiem. Pozwoli to z pewnością posegregować posiadane informacje i ułatwi zrozumieć problem zdrowotny wielu z nas.

 

FAKTY

Błędne koło: stres przed brakiem wypróżnienia powoduje… brak wypróżnia

Częstość wypróżnień jest cechą indywidualną, zmieniającą się osobniczo bez jednego, ustalonego schematu. Dane podręcznikowe wskazują jednak, że zazwyczaj defekacja powinna występować nie rzadziej niż 3 razy w tygodniu. W innym przypadku można mówić o problemie z zaparciami. Zaburzenia w rytmie wypróżnień zawsze mają swoją przyczynę. Wiadomo, że pewne czynniki predysponują do pojawienie się tego typu problemów. Jest to zazwyczaj zła dieta: obfitująca w cukier, białe pieczywo oraz uboga w surowe owoce i warzywa, a także produkty pełnoziarniste.

Superfood – czy mogą pomóc w walce z zaparciami?

Termin „superfood” czyli po polsku „superżywność” to marketingowe określenie naturalnej, nieprzetworzonej żywności, której spożywanie może wywierać korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jest zatem odzwierciedleniem starej zasady, że najlepszym lekarstwem na różnego typu schorzenia jest dieta. Nie istnieje jedna lista superfoods. Wśród tych prozdrowotnych produktów znaleźć można niewystępujące rodzimie w Polsce: jagody acai, goji, owoc litchi, komosę ryżową, aloes czy imbir.

Zła dieta – jakich produktów unikać i co jeść na zaparcia?

Zaparcia to problem, którego występowanie często wynika z nieodpowiedniej diety. Złe nawyki żywieniowe mają wpływ na pojawienie się zaburzeń pracy układu pokarmowego, w tym występowania zaparć. Dlatego zmiana sposobu odżywiania jest podstawowym zaleceniem dla osób mających trudności z wypróżnieniem. Co jeść na zaparcia? Do menu powinno się wprowadzić produkty wysokobłonnikowe, zwiększyć objętość spożywanych płynów, wykonywać ćwiczenia fizyczne zwiększające perystaltykę jelit.

Subskrybuj dieta