Przejdź do treści
problemy zaparcia movea

Zaparcia – ile osób boryka się z tym problemem?

Jeszcze w 2007 roku zaparcia odnotowywano zaledwie u 2% populacji, dzisiaj te statystyki są o wiele wyższe. Jadłospis obywatela Europy w XXI wieku często oparty jest na produktach zaliczanych do tzw. fast food czyli szybkiej, łatwo dostępnej i niezdrowej żywności. Ponadto współczesny styl życia niestety również jest fast. Pośpiech, stres, niska aktywność fizyczna wymieniane są jako jedne z przyczyn tej przykrej dolegliwości. Stąd problem zaparć jest coraz częstszą dolegliwością i dotyka obecnie nawet 20-30% populacji na świecie.

 

Zaparcia – wstydliwa sprawa na całym świecie

 

Według raportu opublikowanego w BMJ Best Practice, w Wielkiej Brytanii z zaparciami walczy 8,2% społeczeństwa, inne źródła wskazują, że 39% mężczyzn i 52% kobiet ma problemy z regularnym wypróżnieniem się. W USA pytanie: „Co na zaparcia?” zadaje sobie od 2% do 28% społeczeństwa. W innych częściach świata (Włochy, Francja, Niemcy, Brazylia i Korea Południowa) ogólna częstość występowania zaparć szacowana jest na 12,3%. Zaparcia są więc problemem globalnym, niezależnym od szerokości geograficznej.

 

Kto najczęściej cierpi na zaparcia?

 

Z zaparciem mamy do czynienia wtedy, gdy wypróżnianie się występuje rzadziej niż raz na 3 dni lub defekacja wymaga dużego wysiłku, stolce są twarde i są wydalane z dużym wysiłkiem. Nieregularna dieta, niektóre leki i przyjmowane hormony mogą być jednymi z powodów zaprać. Problem ten dotyka więc częściej kobiety niż mężczyzn, ponieważ to kobiety zażywają więcej leków czy stosują diety odchudzające. Problemy z wypróżnieniem pojawiają się również z wiekiem, są bardzo częstą przypadłością osób starszych. Przyczyną zaparć jest dodatkowo stres i nadmierny pośpiech, a także siedzący tryb życia (aktywność fizyczna zwiększa aktywność jelit i wspomaga regularne wypróżnianie się). Nie należy zapominać o tym, że bardzo ważnym czynnikiem, który może powodować zaparcia jest także to, że pijemy zbyt mało wody. Warto pomyśleć o zwiększeniu podaży płynów w ciągu dnia.

 

Jeżeli myślisz, że zaparcia dotyczą również Ciebie, nie zwlekaj! Przeanalizuj dotychczasowy sposób żywienia i zmodyfikuj go tak, aby wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe. Postaraj się regularnie jadać zbilansowane posiłki. Koniecznie wprowadź do swojego dnia codzienną porcję sportu. Jednak jeżeli problem nie ustąpi, można sięgnąć po jeden z wielu preparatów na zaparcie. Najlepiej jeżeli zostanie nam on polecony przez lekarza lub farmaceutę.

 

Przypisy:

  1. H. Ciborowska, A. Rudnicka, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, 2010.

  2. http://www.medicinenet.com/constipation/article.htm#page1

  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3206560/

  4. http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/154/basics/epidemiology.html

  5. https://gastrologia.mp.pl/objawy/50664,zaparcia

  6. http://gastryczne.pl/zaparcia/

  7. http://www.meduzo.pl/zaparcie/

1 Comments

(niezweryfikowany)

30 August 2017

Dodaj Komentarz
Najgorsze są zaparcia na wakacjach!

Dodaj komentarz