Przejdź do treści
Dlaczego śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia?

Dlaczego śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia?

Zewsząd pojawiają się informacje, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i unikanie go odbywa się ze szkodą dla funkcjonowania całego organizmu. Poranny rozgardiasz, spieszenie się do pracy, szkoły czy na uczelnię nie sprzyja powolnemu delektowaniu się jedzeniem i przyrządzaniu wyszukanych potraw. Dlaczego warto poświęcić jednak czas na przygotowanie i zjedzenie śniadania o odpowiedniej porze i co wybrać, by zjeść zdrowo i z korzyścią dla organizmu?

Energia na cały dzień

Po odpoczynku nocnym rezerwy energetyczne organizmu są bardzo niskie, przez co całe ciało, a zwłaszcza mózg, potrzebuje paliwa do prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednio skomponowane śniadanie pozwoli przywrócić prawidłowy poziom cukru we krwi (na czczo jest on najniższy) oraz dostarcza organizmowi węglowodanów złożonych, które zapewniają energię na kilka kolejnych godzin. Omijanie śniadania to narażanie na gwałtowne napady głodu skutkujące często sięganiem po niezdrowe przekąski, ubogie w składniki odżywcze czy błonnik. Jedzenie śniadań regularnie, najlepiej o stałej porze, reguluje funkcjonowanie całego organizmu, pozwala utrzymać nienaganną sylwetkę oraz zdrowie. Badania przedstawione na konferencji American Heart Association potwierdzają, że u osób regularnie spożywających śniadanie ryzyko wystąpienia otyłości, wysokiego poziomu cholesterolu oraz zespołu insulinooporności jest o nawet 35-50% niższe niż u tych, którzy stronią od systematycznego spożywania porannego posiłku.

Co jeść na śniadanie, a czego lepiej unikać?

Na początek warto dostarczyć organizmowi szklankę ciepłej wody z dodatkiem kilku kropli cytryny oraz imbiru. Napój ten ma działanie oczyszczające i dobrze zacząć od niego dzień. Z kolei pierwszy posiłek powinien być obfity w węglowodany złożone oraz warzywa, najlepiej surowe. Taki posiłek, dzięki zawartym w warzywach fitozwiązkach, uchroni przed stanem zapalnym, nowotworami czy chorobami układu krążenia. Idealnym posiłkiem będzie więc np. kanapka z chleba żytniego wieloziarnistego z dodatkiem papryki, sałaty i pasty z soczewicy, płatki owsiane z pestkami dyni, słonecznika, sezamem z dodatkiem mleka (np. owsianego) czy kasza jęczmienna z warzywami. Dla dobra organizmu najlepiej unikać produktów wysokoprzetworzonych, tych zawierających dużą ilość cukrów prostych oraz tłuszczu, a także barwników czy konserwantów. Spożywanie na śniadanie drożdżówek, pączków, słodkich płatków czy słodyczy to nie tylko niezdrowy nawyk, ale i powodowanie, że zamiast pobudzić organizm, ten w wyniku nadmiaru cukru jest bardziej zmęczony.

Piśmiennictwo:

  1. Mrowiec J., Gołdanowska M., Śniadania. Na dobry początek. Lekko i zdrowo, Wydawnictwo Grupa Wydawnicza Foksal, 2015.
  2. Jura K., Jak mieć zgrabną sylwetkę? Przepisy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, 2015.
  3. Pawlak R., Zdrowe odżywianie bez tajemnic, Wydawnictwo Fundacja Źródło Życia, 2012.

Dodaj komentarz