Przejdź do treści
Domowe sposoby na kłopoty z wypróżnianiem – jak sobie pomóc korzystając z domowej spiżarni

Domowe sposoby na kłopoty z wypróżnianiem – jak sobie pomóc korzystając z domowej spiżarni

Domowe sposoby na walkę z zaparciami

Dostępne każdemu i bezpieczne sposoby to tzw. „sposoby domowe”. Ponieważ znaczny odsetek występujących zaparć wynika z nieodpowiedniej diety warto pamiętać, że właściwa jej modyfikacja może przynieść dobroczynne w skutkach efekty. W diecie osoby z zaparciami powinny znaleźć się produkty zawierające błonnik. Znajdziemy go np. w płatkach owsianych, musli, owocach, warzywach, kaszach czy brązowym ryżu. Dobrym sposobem na codzienne dostarczenie do organizmu błonnika jest spożywanie pieczywa z mąki z pełnego przemiału. Przy wyborze pieczywa warto również kierować się ilością zawartych w nim różnego typu ziaren, gdyż ich obecność dodatkowo usprawnia pracę układu pokarmowego (np. śluzy zawarte w nasionach lnu ułatwią transport mas kałowych). Kromkę takiego pieczywa można urozmaicić pysznymi konfiturami. Niektóre z nich mają wyjątkowe właściwości poprawiające pracę jelit. Są to powidła śliwkowe, konfitury z fig (czasem z dodatkiem daktyli) czy nieco mniej znane: konfitura z jarzębiny lub z owoców bzu czarnego. Ważne by przetwory te były dobrej jakości i pozbawione niepotrzebnych substancji zagęszczających. Na regulację pracy układu pokarmowego korzystny wpływ mają również bakterie kwasu mlekowego. Aby wprowadzić je do naszego organizmu wystarczy pić jogurt lub kefir. Nie każdy jednak wie, że te dobroczynne szczepy są obecne w soku z kiszonej kapusty, ogórków kiszonych czy bardzo zdrowym zakwasie buraczanym (który można przygotować samodzielnie w domu). Dobrym naturalnym, sprawdzonym i skutecznym sposobem w profilaktyce zaparć jest ocet jabłkowy. Aby przeciwdziałać nawrotom zaparć wypijajmy codziennie po przebudzeniu szklankę wody z dwiema łyżeczkami octu jabłkowego. Kolejnym domowym „remedium” może być łyżka oliwy zmieszana z łyżeczką soku z cytryny. Namoczone w wodzie lub soku owocowym zmielone nasiona lnu, pite 2-3 razy dziennie pomiędzy posiłkami również regulują pasaż jelitowy. Sposobem na zaparcia może być także rzodkiew czarna. Posiada ona właściwości zwiększające wydzielanie żółci i już niewielka ilość soku bądź samej rzodkwi spożywana 2-3 razy dziennie może ułatwić wypróżnianie. 

Co pić aby pomóc sobie przy problemach z zaparciami?

Duża ilość płynów w diecie jest warunkiem niezbędnym by walka z zaparciami miała jakikolwiek sens. Oprócz wody mineralnej pijmy kompoty (także z suszonych owoców) i soki owocowe (np. z czarnego bzu czy malin) a także soki warzywne (warto wykorzystywać zielone warzywa takie jak brokuł, szpinak, karczoch). Pamiętajmy o piciu naparów z takich ziół jak rumianek, anyż, koper włoski oraz melisa, mięta czy dziurawiec. Pomogą one zmniejszyć wzdęcia i poprawią trawienie. Występowania zaparć nie można zaakceptować. Zanim jednak sięgniemy po silniej działające środki przeczyszczające postarajmy się wypróbować inne, często niedoceniane lecz nierzadko bardzo skuteczne sposoby, których regularne stosowanie może sprawić, że zapomnimy o nieprzyjemnym problemie. 

Piśmiennictwo
    1. Praca zbiorowa. Receptury z opact i klasztorów. Zioła i domowe sposoby leczenia. Kraków: Dom Wydawniczy Rafael; 2013
    2. Schulz J, Uberhuber E. Leki z Bożej apteki dzieciom. Warszawa: Wydawnictwo „Nowe Spojrzenia”; 2015
    3. Treben M. Apteka Pana Boga. Warszawa: Ex Libris; 2016
    4. Ilona Kaczmarczyk-Sedlak. Zioła w medycynie. Choroby układu pokarmowego. Warszawa: PZWL; 2017.
    5. Kozłowska L. Rola błonnika pokarmowego w utrzymaniu prawidłowej pracy jelit. http://www.zywnoscdlazdrowia.pl/13/pdf/10.pdf

Dodaj komentarz