Przejdź do treści

Znajdź swoje pytanie

Jakie są naturalne sposoby na wzdęcia, które doskwierają podczas zaparć?
Gdy doskwierają nam uporczywe wzdęcia warto pić napary z ziół takich jak: rumianek, koper włoski, anyż, mięta czy melisa.
Nie powinno się spożywać napojów gazowanych, gdyż one przy nadmiernym zgromadzeniu gazów w jelitach potęgują złe samopoczucie (dotyczy to takżewody, która w przypadku problemów z wypróżnianiem najlepiej aby zawierała duże ilości magnezu). Przy wzdęciach pomocne są także zioła o charakterze przypraw. Jako przykład można podać:kminek, majeranek, kolendrę, tymianek, a także silnie aromatyczny rozmaryn, cząber czy estragon. Wszystkie wspomagają trawienie, a niektóre z nich dodatkowo ułatwią usuwanie nagromadzonych gazów.
Jakie są najprostsze sposoby na zaparcia?
Warto poznać kilka sposobów aby pozbyć się zaparć i nie mieć problemów z wypróżnianiem.
  • Trzeba przeanalizować to co jemy. Przede wszystkim, czy nasza dieta zawiera produkty pełnoziarniste zamiast białego pieczywa, makaronów i tzw. dań mącznych. Istotne jest czy kilka razy w tygodniu jemy bogate w błonnik kasze a codziennie warzywa i owoce oraz pijemy dużo płynów (2-3 litrów dziennie).
  • Zwykły cukier warto zastąpić cukrem brzozowym (ksylitolem) lub miodem, które mogą wywoływać łagodny efekt przeczyszczający.
  • Dobrym pomysłem jest spożywanie pomiędzy posiłkami (najlepiej o stałej porze dnia) 1-2 łyżek mielonego, odłuszczonego siemienia lnianego z dużą ilością wody.
  • Warto spożywać suszone owoce gdyż są bardzo bogatym źródłem błonnika.Przed zjedzeniem ich w celach przeczyszczających warto namoczyć je przez parę godzin w wodzie (np. śliwki, figi, morele).
  • Nie należy zapominać o żywych kulturach bakterii probiotycznych (obecne w kefirach, maślance, naturalnie ukwaszanych produktach), które pomogą uregulować procesy zachodzące w układzie pokarmowym.
Czy przejście na dietę może sprzyjać powstawaniu zaparć?
Zaparcia mogą pojawiać się czasem podczas stosowania różnych diet. Wiąże się to zwykle z dostarczeniem organizmowi mniejszej niż do tej pory objętości pożywienia.
Faktem jest jednak, że wykluczenie z diety niezdrowych jej składników i zastąpienie ich zdrowszymi jest bardzo dobrym krokiem. Jest jednak możliwość, że nagła zmiana sposobu żywienia sprawi, że nasz układ pokarmowy nie od razu będzie funkcjonował tak jak byśmy się tego spodziewali. Ważne by nie zapominać o tym, że jeśli w naszym pożywieniu znajdą się spore ilości błonnika to musimy równocześnie zwiększyć ilości spożywanych płynów (również herbatek ziołowych np. z kwiatu hibiskusa, kwiatu tarniny czy suszonych owoców bzu czarnego)Przy ciągłych, nawracających zaparciach warto zadbać nie tylko o skład ale i stałą porę przyjmowania posiłków. Oprócz błonnika można do codziennej diety wprowadzić żywe kultury bakterii obecne np. w kefirze czy maślance.
W jaki sposób stosować nasiona lnu aby przeciwdziałać kłopotom z wypróżnianiem?
Nasiona lnu czyli siemię lniane są jednym ze skutecznych sposobów radzenia sobie z zaparciami. Stosowanie ich jest zalecane także w innych schorzeniach układu pokarmowego (np. wrzody, stany zapalne jelit).
Dobroczynne właściwości lnu wynikają ze składu surowca. Łupiny nasienne są bogate m.in. w substancje śluzowe, które potrafią chłonąć wodę, co powoduje pęcznienie nasion, zwiększenie treści jelitowej i pobudzenie perystaltyki. Aby pozbyć się zaparć najlepiej spożywać 1 łyżkę nasion z dużą ilością wody (ok szklanka; zakłada się, że stosunek nasion do wypijanej wody powinien wynosić 1:10). W przypadku zbyt małej ilości płynów narażamy się na wzdęcia, zaczopowanie mas kałowych a nawet niedrożność jelit. Badania kliniczne wykazały także, że bardziej skuteczne jest przyjmowanie nasion lnu pomiędzy posiłkami nie zaś w ich trakcie. Aby osiągnąć efekt terapeutyczny surowiec powinno się przyjmować 3 razy dziennie przez okres 2-3 dni. Spożywanie maceratu (płynu powstałego przez namoczenie nasion lnu), zaleca się bardziej w przypadku stanów zapalnych żołądka i jelit, ze względu na to, że ma lepką konsystencję i może powlekać, osłaniając błony śluzowe żołądka i jelit. Gdy problemem są zaparcia, spożywanie samego maceratu – niezależnie czy jako dodatek do koktajlu czy też samej „galaretki”, może okazać się niewystarczające aby zlikwidować uporczywe zaparcia. Do koktajlu lepiej zatem dodać całe lub rozdrobnione (można kupić len mielony, odtłuszczony) nasiona lnu. Wówczas spodziewane efekty będą na pewno bardziej zadowalające.
Jak przeciwdziałać kłopotom z wypróżnianiem w podróży?
Zaparcia w podróży są uciążliwą przypadłością. Wyjazdom często towarzyszą emocje, które bez względu na to czy są pozytywne czy negatywne, mogą powodować zaburzenia w harmonijnej pracy układu pokarmowego. Ponadto zaparcia w podróży wynikają nierzadko z braku możliwości załatwienia swoich potrzeb w dogodnych dla nas warunkach sanitarnych lub z niemożności zachowania wystarczającej intymności.
Aby tego typu problemy nie występowały starajmy się pamiętać o zachowaniu właściwej diety. Próbujmy także nieco uspokoić emocje towarzyszące nam podczas dni spędzonych poza domem, a także pamiętajmy o tym by napięty plan dnia, nie pozbawił nas możliwości spokojnej wizyty w toalecie, w warunkach, które są przez nas względnie akceptowane. Jednym słowem ograniczajmy stres.
Co należy robić jeżeli przyczyną zaparć jest stres?
Stres i napięcie psychiczne mogą powodować kłopoty z wypróżnianiem. Złe nastawienie, brak dogodnych warunków sanitarnych, zaburzenie codziennego rytmu dnia czy brak spokoju, zwiększają tego typu dolegliwości.
Aby pokonać psychiczne bariery powinniśmy zadbać, by mieć czas na chwilę relaksu. Pomocne może okazać sięwypicie naparu z ziół o delikatnym działaniu uspokajającym (np. melisy), która nie tylko złagodzi napięcie nerwowe ale dzięki działaniu spazmolitycznemu wpłynie korzystnie na zaburzoną pracę jelit. Dobrym pomysłem może być także suplementacja preparatami magnezowymi, które wpływają kojąco na układ nerwowy, ale mogą także podziałać łagodnie przeczyszczająco.
Czy aby zapobiegać zaparciom należy pić tylko i wyłącznie wodę niegazowaną?
Aby zapobiegać wystąpieniu zaparć należy wypijać dużo płynów. Nie musi jednak być to tylko i wyłącznie woda niegazowana.
Bardzo pomocne przy łagodzeniu skutków zaparć mogą okazać się herbatki ziołowe o działaniu rozkurczającym mięśnie gładkie przewodu pokarmowego (np. herbata z rumianku, melisy, kopru włoskiego, anyżu). Przydatne mogą być także herbatki owocowe (zawierające m.in. jabłko, hibiskus, owoce dzikiej róży czy głogu), gdyż występujące w nich kwasy owocowe mogą wywołać łagodny efekt przeczyszczający. Dobrym pomysłem są także koktajle owocowo-warzywne do których dodamy maślankę lub kefir. Dostarczą one nie tylko dodatkowej porcji błonnika ale również wzbogacą florę bakteryjną naszego układu pokarmowego, co wpłynie korzystnie na wyregulowanie pracy jelit. Do koktajli można dodać porcję ziół zawierających śluzy, czyli składniki „błonnikowe”, które dzięki zdolności pęcznienia zwiększają objętość mas kałowych, nieco je rozpulchniają i dzięki temu ułatwiają defekację
Czy dieta wysokobiałkowa może powodować zaparcia?
Przyczyna zaparć często jest związana z naszą dietą. Faktem jest, że zbyt dużo białka może powodować kłopoty z wypróżnianiem.
Aby temu zaradzić trzeba zmniejszyć w jadłospisie ilość białkowych produktów.Warto także dietę wzbogacić w produkty bogate w błonnik. Należy spożywać pełnoziarniste pieczywo, produkty mączne z mąki pszennej zastąpić takimi zrobionymi z mąk o dużej zawartości błonnika (np. owsiana, razowa), na naszym stole powinny pojawić się kasze (mamy do wyboru różne ich rodzaje: gryczana, orkiszowa, owsiana, jęczmienna). Wprowadzenie do diety dużej ilości płynów jest obowiązkowe.
Co wiemy o błonniku?
Błonnik jest bardzo pomocnym składnikiem diety w walce z zaparciami.Jego obecność w jadłospisie często zapobiega kłopotom z wypróżnianiem.
Spożywanie produktów zawierających błonnik może mieć także korzystny wpływ na zdrowie osób z cukrzycą czy podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi.Pod względem chemicznym błonnik jest mieszaniną związków o różnorodnej budowie, zaliczanych do wspólnej grupy węglowodanów. Wyróżnia się błonnik: rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. W skład pierwszego z nich wchodzą pektyny, śluzy, gumy pęczniejące w jelicie i głównie zwiększające objętość mas kałowych (przyczyniające się również do obniżenia cholesterolu i glukozy we krwi).Błonnik nierozpuszczalny w wodzie to celuloza i hemiceluloza. Występuje m.in. w produktach pełnoziarnistych, otrębach pszennych, razowym ryżu, nasionach, orzechach, warzywach kapustnych, rodzynkach, winogronach. Poprawia perystaltykę jelit i zwiększa ilość wypróżnień stąd to jego obecność w diecie jest kluczowa w zapobieganiu zaparciom. Błonnik jest zatem pożądanym składnikiem naszej diety jednak aby skutecznie zwalczał gnębiące nas dolegliwości musi zostać spożywany z duża ilością wody. Wykazano bowiem badaniami klinicznymi, że zwiększenie podaży płynu podczas stosowania diety bogatoresztkowej powoduje wzrost ilości wypróżnień w ciągu tygodnia. W skrajnych przypadkach, gdy błonnika spożywamy bardzo dużo w stosunku do ilości przyjmowanych płynów może dojść do uporczywych zaparć a nawet do zaczopowania jelita.
Co jeść a czego nie jeść aby nie mieść problemu z zaparciami?
Przyczyn zaparć może być wiele lecz najczęściej są one często spowodowane złą dietą. Warto więc aby ich unikać zmodyfikować swój jadłospis.
Przede wszystkim należy wprowadzić większe ilości płynów. Najlepsza będzie woda mineralna z dużą zawartością magnezu. Warto wspomagać się także herbatkami na bazie ziół poprawiających trawienie i eliminujących wzdęcia (mięta, rumianek, melisa, koper włoski, anyż). Herbatki owocowe zawierające owoce dzikiej róży, głogu czy hibiskus również będą dobrą alternatywą. Błonnik to również ważny składnik jadłospisu osoby borykającej się z zaparciami. Są produkty, które warto byłoby ograniczyć jeżeli chce się mieć spokój z problemami z wypróżnianiem. Należą do nich: mocna czarna herbata, kakao, czekolada, cukier i produkty go zawierające, dojrzałe banany, białe pieczywo, biały ryż. Dobrze jest zamiast cukru do słodzenia potraw wykorzystać ksylitol. Substancja ta zapewnia napływ wody z organizmu do światła jelita upłynniając w ten sposób masy kałowe i wspomagając efekt wypróżniania.