Przejdź do treści
Jak alkohol wpływa na trawienie?

Jak alkohol wpływa na trawienie?

Na temat alkoholu i wpływu jego spożywania na trawienie powstało sporo mitów. Wiele osób uważa, że jest on korzystny dla metabolizmu, a połączenie go z ciężkostrawnymi potrawami ma pozytywne skutki dla organizmu. Z drugiej strony ci, którzy często sięgają po mocne trunki są narażeni na zapalenie błony śluzowej żołądka, a nawet jego nowotwory. Jak tak naprawdę alkohol wpływa na pracę układu pokarmowego?

Dopuszczalne dawki alkoholu

Według Światowej Organizacji Zdrowia dopuszczalna dawka alkoholu to 4 porcje dziennie dla mężczyzn nie częściej niż 5 razy w tygodniu oraz 2 porcje dla kobiet z równą częstotliwością jak u płci przeciwnej. Standardowa porcja to 10 gramów czystego alkoholu, który zawarty jest między innymi w 250 ml piwa 5%, 100 ml wina 12% czy 30 ml wódki o zawartości 40% alkoholu. Osobom, które chcą zredukować masę ciała lub oczyścić organizm zaleca się całkowicie zrezygnować z picia alkoholu również ze względu na dużą liczbę kalorii bez wartości energetycznej dla organizmu. Nawet niewielkie ilości alkoholu pobudzają wydzielanie soków trawiennych, co wpływa na zwiększenie łaknienia. Stąd sięganie po alkohol często łączy się również z sięganiem po przekąski.

Jakie procesy zachodzą w organizmie po spożyciu alkoholu?

Pierwszy kontakt ze spożywanym trunkiem ma błona śluzowa układu pokarmowego, najbardziej wrażliwa na uszkodzenia pod wpływem alkoholi wysokoprocentowych. Alkohol jest wchłaniany w żołądku oraz jelicie cienkim, ale główne przemiany zachodzą w wątrobie. To ten narząd jest też w największym stopniu narażony na negatywne skutki etanolu zawartego w napojach wyskokowych. Wątroba przetwarza ponad 90% alkoholu, reszta wydalana jest z moczem oraz wydychanym powietrzem. Nie bez znaczenia jest także spożycie alkoholu dla żołądka. Gdy zawartość etanolu nie przekracza 5%, następuje zwiększona produkcja kwasu solnego, natomiast te, które zawierają go więcej, hamują ten proces. Alkohol obniża również napięcie dolnego zwieracza przełyku, co skutkuje refluksem. W największym stopniu obciążona jest jednak wątroba: nadmierne spożycie alkoholu może prowadzić do marskości, stłuszczenia oraz zaburzeń metabolicznych.

Alkohol a zdrowie

Alkohol spożywany bez jedzenia wchłania się do 3 razy szybciej niż przyjmowany wraz z posiłkiem bogatym w białko, tłuszcz i węglowodany. Umiarkowane dawki alkoholu korzystnie wpływają na procesy trawienne poprzez zwiększenie wydzielania soku żołądkowego. Dotyczy to zwłaszcza piwa czy wina. Konsumpcja alkoholu wysokoprocentowego nie wiąże się z podobnymi korzyściami, a nadużywanie może wiązać się z komplikacjami zdrowotnymi. Dla własnego zdrowia należy pamiętać o przestrzeganiu norm wyznaczonych przez Światową Organizację Zdrowia.

Piśmiennictwo

  1. Maciąg A., Smak szczęścia, czyli o dietach, pielęgnacji urody w zgodzie z naturą i szukaniu piękna w sobie, Wydawnictwo Otwarte, 2015.

  2. Mosley M., Jelita wiedzą lepiej. Jak zrewolucjonizować sposób odżywiania i zmienić od wewnątrz swoje ciało, Wydawnictwo Otwarte, 2018.

Dodaj komentarz