Przejdź do treści
Jakie złe nawyki żywieniowe popełniamy najczęściej?

Jakie złe nawyki żywieniowe popełniamy najczęściej?

Prawidłowo zbilansowana dieta wpływa na kondycję całego organizmu, a odpowiednia ilość składników odżywczych pomaga zapobiegać wielu schorzeniom. Chorobom cywilizacyjnym związanym pośrednio z dietą, a więc otyłości, nadciśnieniu, miażdżycy, cukrzycy czy przewlekłym problemom trawiennym można zapobiec komponując prawidłowo posiłki. Jakie złe nawyki żywieniowe popełniamy najczęściej i jak wyzbyć się ich na stałe?

Żywność nieodpowiednia jakościowo

W dobie produktów wysokoprzetworzonych, szczególną uwagę należy zwracać na pochodzenie żywności i sposób jej obróbki przed dostarczeniem do konsumenta. Dieta oparta na pokarmie modyfikowanym genetycznie, rafinowanym i nieekologicznym powoduje przedostawanie się pozostałości związków chemicznych do organizmu. To z kolei jest przyczyną uszkadzania komórek i narządów oraz nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu pokarmowego. Żywność taka pozbawiona jest naturalnych składników odżywczych i błonnika, tak istotnego dla odpowiedniej pracy jelit. Ponadto, wybór produktów tego typu powoduje wzrost masy ciała, problemy trawienne, osłabienie odporności, szybsze procesy starzenia się skóry i całego organizmu czy problemy z koncentracją. W skrajnych przypadkach szkodliwe procesy wywołane nieodpowiednim rodzajem żywności skutkują rozwojem nowotworów.

W trosce o zdrowie jelit i całego organizmu najlepiej wykluczyć z jadłospisu wszelkie fast-foody, gotowe ciastka czy chipsy. Im krótszy skład na opakowaniu tym zdrowiej, zwłaszcza, jeśli nie ma w nim również konserwantów. Należy uważać też na produkty „light”: słodziki typu aspartam prowadzą do zaburzeń gospodarki hormonalnej i w efekcie do nadmiernego apetytu. Sztuczne słodziki znajdują się w składzie napojów gazowanych, które również należy ograniczać w trosce o poprawę nawyków żywieniowych. Zamiast nich dobrze jest wybierać niegazowaną wodę lub herbatki ziołowe.

Po drugie, częstotliwość

Drugą grupą niepoprawnych nawyków żywieniowych są te związane z częstotliwością i ilością przyjmowanych pokarmów. Nieodpowiednia wartość kaloryczna zarówno w kontekście pojedynczych posiłków, jak i bilansu dobowego prowadzi do niedożywienia, lub w drugą stronę, do otyłości. Prawidłowo należy spożywać 3 główne posiłki: śniadanie, obiad i kolację oraz dwa posiłki uzupełniające, czyli drugie śniadanie i podwieczorek. Często popełnianym błędem jest unikanie śniadań, które powinno stanowić 25-30% wartości energetycznej dla całodziennego jadłospisu. Następstwem braku pierwszego posiłku jest niedobór energii oraz uzupełnianie porannych deficytów nadmierną kolacją, jedzoną bezpośrednio przed snem. W efekcie występują problemy z trawieniem, a także z bezsennością. Wśród złych nawyków żywieniowych nie należy zapominać też o niebezpiecznym zajadaniu stresu, czyli kompulsywnym jedzeniu na skutek złych emocji. W tej grupie błędów znajduje się tez podjadanie między posiłkami, które zaburza prawidłowe trawienie.

Od czego zacząć?

W walce o poprawę nawyków żywieniowych warto zastosować metodę małych kroczków i wyznaczyć sobie kolejne cele. Pierwszym z nich może być spisanie przez kilka dni listy przyjmowanych pokarmów wraz z godzinami, by zauważyć, który niepoprawny nawyk dotyczy nas w największym stopniu.

 

Piśmiennictwo

  1. Czerwińska D., Gulińska E., Podstawy żywienia człowieka, WSiP, 2008

  2. Jura K., Jak mieć zgrabną sylwetkę?, wyd. internetowe e-bookowo, 2015.

  3. Jęziorski A., Najważniejsza Książka Jaką Kiedykolwiek Przeczytasz: Zdrowie, AndyPSV, 2013.

Dodaj komentarz