Przejdź do treści
Joga na lepsze trawienie

Joga na lepsze trawienie

Regularna aktywność fizyczna to obok zdrowej diety jeden z kluczowych czynników decydujących o prawidłowym trawieniu. Odpowiednie procesy trawienne opierają się na właściwym jego tempie, braku magazynowania złogów z pożywienia zawierających toksyny, dobrym przyswajaniu składników odżywczych oraz uczuciu lekkości i energii. Zwłaszcza w tych ostatnich nieocenione będzie systematyczne uprawianie jogi.

Początki z jogą

Joga to dobry sposób na wdrożenie aktywności fizycznej w życie dla osób w każdym wieku. Mówi się, że jest połączeniem relaksu zarówno dla ciała, jak i dla umysłu, gdyż osoby uprawiające ją regularnie wspominają o poprawie również kondycji psychicznej. Joga wspomaga mięśnie i stawy, poprawia koncentrację, wpływa na uelastycznienie kręgosłupa, wzmacnia różne partie ciała, a co istotne: poprawia także metabolizm i pomaga łagodzić dolegliwości trawienne. Wyciszenie umysłu możliwe dzięki jodze pozwoli zniwelować napięcia w jelitach, odblokować ściśniętą przeponę, która także intensyfikuje problemy jelitowe. Połączenie między umysłem, ciałem i jelitami będzie początkiem wewnętrznej równowagi.

Joga jest aktywnością fizyczną odpowiednią dla każdego nie tylko bez względu na wiek, ale i wagę oraz stopień wygimnastykowania. Dla początkujących przydatny będzie przede wszystkim entuzjazm oraz przestrzeń z jak najmniejszą ilością przedmiotów. To pozwoli nie tylko na swobodne poruszanie się, ale również odblokowanie umysłu. Odpowiednia do ćwiczeń będzie dostępna w sklepach sportowych mata do jogi, ale na początek można w tym celu wykorzystać również koc. Przed przystąpieniem do ćwiczeń zwanych w jodze asanami warto ubrać strój, który nie będzie krępował ruchów i pozwoli skupić się na ćwiczeniach. Zbędne będą za to buty – jogę uprawia się na boso lub w skarpetkach. Proste asany dla początkujących to między innymi pozycja kota, wielbłąda, siad skrzyżny ze skrętami oraz psa z głową w dół. Prawidłowe ich wykonanie pomoże się odprężyć oraz pozbyć napięć.

Poprawa trawienia dzięki asanom

Nietrudno przekonać się o dobrodziejstwach jogi, a wdrożenie jej w życie pozwoli odkrywać asany wpływające na regulowanie procesów trawiennych. Dla przykładu pozycja półokrętu (Ardha Navasana) to pozycja aktywizująca wątrobę, śledzionę czy woreczek żółciowy. Pozycja mędrca I (Marichvasana I) poprawia pracę jelit, pomaga walczyć z wzdęciami oraz niweluje zaparcia, a pozycja rozciągania do przodu w siadzie zwana Paschimottanasaną masuje organy brzuszne oraz pobudza pracę nerek i wątroby. Na poprawę trawienia polecana jest również pozycja krowy (Bitilasana), pozycja uwalniająca energię (Apanasana) czy pozycja konstruowania mostu (Setu bandha sarvangasana). Przekrój dostępnych asan jest niezwykle bogaty i każdy znajdzie coś, co przynosi ulgę organizmowi. Wystarczy zacząć i przekonać się o tym na własnej skórze.

 

Piśmiennictwo

  1. Pedre V., Szczęśliwe jelita, Vivante, 2016.

  2. Grabau M., Odżywianie według jogi: Uzdrawianie relacji z własnym ciałem i jedzeniem, Vivante, 2017.

Dodaj komentarz