Przejdź do treści
ruch movea zaparcia

Kilkanaście minut dziennie – bieganie

Szacuje się, że co druga kobieta i co czwarty mężczyzna boryka się z problemem zaparć! Wśród przyczyn ich powstawania najczęściej wymienia się złe nawyki żywieniowe. Rzeczywiście, pierwszym krokiem na drodze do wygranej z zaparciami powinna być zmiana sposobu żywienia, ale równie ważna jest aktywność fizyczna.

Przyzwyczailiśmy się do wygody. Do tego, że wszędzie można podjechać samochodem, metrem, tramwajem. No właśnie... podjechać, a dlaczego nie podejść lub "podskoczyć" na rowerze?

Zdajemy się zapominać o tym, że siedzący tryb życia nam nie służy i źle wpływa na kondycję naszego organizmu, w tym również jelit - rozleniwia je.

Aktywność fizyczna jest istotnym czynnikiem wpływającym na formowanie się stolca i leczenia zaparć. Nie trzeba być wyczynowcem, aby pobudzić jelita do pracy. Liczą się przede wszystkim regularność! Na drodze do osiągnięcia celu wystarczy kilkanaście minut dziennie ruchu, np. biegania. Szczególnie rano jelita pracują najintensywniej, a my, zamiast to wykorzystać… kawa, ciastko, samochód i do pracy. Błąd. Poranek to idealna pora na ruch, który nie tylko nas obudzi, ale też uaktywni organizm i pomoże w pracy całego układu pokarmowego. Regularne bieganie pobudzi jelita do pracy, zwiększy ich wydajność i przyspieszy trawienie, ułatwiając przesuwanie się treści pokarmowej w kolejnych odcinkach przewodu pokarmowego.

Jeśli wydaje Ci się, że problem Cię nie dotyczy, wiedz, że bieganie i inne formy aktywności fizycznej są zarówno niezawodnym sposobem na eliminację zaparć, gdy te już się pojawią, jak i skuteczną formą ich profilaktyki. Nie pozwól swoim jelitom zwolnić!

 

A. Stańska, Zaparcia, Farmakoterapia IX 2012.

A.Grodowska, Dieta w zaparciach, poradnik Zachowaj równowagę, IŻiŻ.

Dodaj komentarz