Przejdź do treści
Koktajle wspomagające lepsze trawienie

Koktajle wspomagające lepsze trawienie

Trawienie jest jednym z najbardziej złożonych procesów odbywających się w ludzkim organizmie, a przy tym jednym z najważniejszych dla jego właściwego funkcjonowania. Odpowiednie trawienie oznacza prawidłowe przyswajanie składników odżywczych i przekładanie jej na energię. Zaburzenie tego procesu oznacza między innymi gorsze wchłanianie witamin, a w konsekwencji również powstawanie innych dolegliwości. Wolniejsze trawienie to najczęściej obserwowana nieprawidłowość, której następstwem mogą być wzdęcia, gazy oraz stany zapalne. Proces na szczęście nie jest nieodwracalny, pomocna będzie dieta bogata w błonnik i wodę. Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie w tym celu odpowiednio skomponowanych koktajli.

Dlaczego warto?

Sekretem koktajli, prócz walorów smakowych, jest lepsze przyswajanie wartości odżywczych. Dzieje się tak na skutek rozdrobnienia pokarmu: organizm ma ułatwione zadanie z ich trawieniem. Blender jest o wiele bardziej skuteczny w mieleniu składników niż ludzkie zęby. Po przeżuciu cząstek pokarmu nadal są one większe niż 2 mm, podczas gdy mechaniczne rozdrobnienie może zadziałać kilka razy efektywniej. Minerały i witaminy przyswajane w ten sposób zostaną wykorzystane przez organizm skuteczniej, co wpłynie na jego witalność. Koktajl to zatem skumulowana porcja witamin, składników odżywczych i możliwość kompleksowego łączenia różnych produktów naraz. Dzięki nim zróżnicowana dieta staje się łatwiejsza do wdrożenia.

Zielone koktajle

Zielone koktajle, a wiec te na bazie zielonych warzyw, uważane są za jedne z najzdrowszych. Zielone części roślin posiadają istotne minerały, witaminy oraz aminokwasy, a w połączeniu ze świeżymi oraz suszonymi owocami i nasionami pozwalają podkręcić przemianę materii. Zielone warzywa, a więc na przykład szpinak, jarmuż, seler naciowy, zielony ogórek, brokuł dobrze jest skomponować z suszonymi owocami, takimi jak daktyle, figi, morele, śliwki czy jabłka. Doskonale na pracę jelit zadziała dodatek siemienia lnianego, spiruliny czy ostropestu. Walorów smakowych doda choć częściowe zastąpienie wody sokiem jabłkowym lub pomarańczowym (koniecznie bez dodatku cukru), a dla osłody łyżeczka miodu. Wśród zalet zielonych koktajli należy podkreślić regulację poziomu soków żołądkowych, uzupełnianie niedoborów składników odżywczych, poprawę stanu flory bakteryjnej jelit oraz działanie oczyszczające.

Komponuj ze smakiem

Pożywnym i smacznym koktajlem można zastąpić posiłek, dostarczając równocześnie organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Warto w tym celu korzystać z owoców i warzyw sezonowych lub mrożonek. Jabłka, dzięki zawartości pektyn, pozwolą usuwać zbędne produkty przemiany materii, dodatek listków mięty to olejki eteryczne, które poprawiają pracę wątroby, imbir pobudza wydzielanie soku żołądkowego, a cynamon usprawnia trawienie. Siemię lniane to spora zawartość błonnika, owoce zawierające pestki (np. maliny) pozwolą mechanicznie oczyścić jelita, podobnie jak otręby czy suszone śliwki. Warto więc komponując koktajl kierować się nie tylko względami zdrowotnymi, ale i własnymi preferencjami. Najlepszy koktajl to taki, który prócz walorów zdrowotnych po prostu dobrze smakuje.

 

Piśmiennictwo

  1. Bator J., Młodziej, piękniej, zdrowiej, sprawdzone sposoby jak dbać o urodę, Znak, 2017.

  2. Pabich M., Pabich T., Sekrety Zielonych Koktajli, Rozpisani.pl, 2016.

  3. Virtue D., Reeves R., Totalne oczyszczanie, Illuminatio, 2014.

  4. Maciąg A., Smak zdrowia, Otwarte, 2017.

Dodaj komentarz